Home Nieuws Design Thinking Challenge over kansengelijkheid

Design Thinking Challenge over kansengelijkheid

7 juni 2021 | Nieuws

In het kader van de opleiding Design Based Education, een leergang op het gebied van internationalisering, is er in samenwerking met Agora Leiden en Hogeschool Leiden een project opgezet.

De kinderen uit groep 7 en enkele leerlingen van Agora Leiden hebben oplossingen bedacht om de kansenongelijkheid tegen te gaan. Burgemeester Lenferink heeft het project geopend met een bijzonder praatje over het belang van gelijke kansen. In groepjes hebben de leerlingen verschillende oplossingen bedacht om er vervolgens, na tips van de andere groepjes, een echt uit te werken. Enkele voorbeelden zijn:

• Het organiseren van een terugkerende spelletjesmiddag, met hapjes en drankjes uit alle culturen;
  • Het organiseren van workshops schilderen;
  • Anoniem solliciteren;
  • Het organiseren van sportactiviteiten voor kinderen voor minder bedeelde gezinnen;
  • Bijeenkomsten organiseren voor kwetsbare kinderen, waarbij de paralympics centraal staan;
  • Het stoppen van racisme;
  • De buurt stimuleren met het bedenken van een slagzin/slogan m.b.t kansengelijkheid.

Het was ontzettend mooi om te zien hoe zij zich hierin ontwikkelden en wij keken afgelopen vrijdag uit naar de presentaties. In het bijzijn van enkele afgevaardigden van de gemeente Leiden, de wijkagent Perry Vrijburg, beweegcoach Aangepast sporten en een beleidsmedewerkster Leiden Inclusie werden hun oplossingen besproken.

Het groepje leerlingen dat meewerkt aan de reportage heeft zich ook enorm ingezet om dit tot een goed resultaat te krijgen. Zo hebben zij meegewerkt aan interviews en zijn zij op pad gegaan om buurtbewoners te ondervragen naar hun ervaringen met kansengelijkheid.

De gemeente gaat nu onderzoeken of zij een bedachte oplossing werkelijk verder gaan ontwikkelen. Eventueel kunnen wij gebruik maken van het aanvragen van een subsidie voor en door kinderen. Daarnaast mogen de kinderen een bezoek brengen aan een les Aangepast sporten. Zo kunnen zij in de praktijk ervaren hoe het eraan toe gaat. Bovendien heeft Eveliene Annink aangeboden dat de leerlingen op de maandagmiddag om 15.30 uur mee mogen sporten op het veldje naast de turnhal van Broekplein.

Kortom een mooie, leerzame ervaring! Ik wens u veel plezier met het bekijken van de reportage. Heel veel dank aan alle leerlingen van groep 7 die met veel betrokkenheid het project heeft doen slagen.