071 523 3424
Wij zijn een SCOL school
Home Onze school Engels en internationalisering

Engels en internationalisering

Op de Zijlwijkschool geven wij Engels vanaf groep 1. Hiermee is de Zijlwijkschool een VVTO-school: Vroeg Vreemde Talen Onderwijs. Wij gebruiken hiervoor de methode “Groove.me”. Groove.me is een  lesmethode waarbij popmuziek de basis is van alle lessen. In de lessen wordt het thema van de song gebruikt om leerlingen Engels te leren, daarbij komen alle vaardigheden aan bod. De lessen beperken zich niet alleen tot de woorden uit de song, maar worden uitgebreid met woorden passend bij het thema. Groove.me gebruikt het digibord als uitgangspunt maar biedt daarnaast ook activiteiten voor in de kring of in kleine groepjes. Door het gebruik van muziek leren de kinderen Engels op zo veel mogelijk verschillende manieren: door te zien, kijken, horen, luisteren, zeggen, zingen, lezen, voelen en bewegen. Ook via het digibord en de opdrachten speelt Groove.me steeds in op diverse zintuigen en leerstijlen met opnieuw als gevolg dat kinderen sneller Engels leren. In de groepen 5 t/m 8 wordt, in tegenstelling tot de eerste vier groepen, gebruik gemaakt van werkbladen. Al worden voor de verwerking ook regelmatig Chromebooks ingezet.

Vroeger met Engels beginnen betekent ook meer tijd voor Engels. Acht jaar Engels met een start in de onderbouw of alleen in groepen 7 of 8, dat is een fors verschil. Naast de lessen ‘Engels’ wordt er in ons programma per jaar meer onderwijstijd besteed aan geïntegreerd Engels. We geven in elke groep tenminste 60 minuten per week Engelstalige activiteiten. Kinderen moeten de tijd krijgen, niet alleen om de taal te leren, maar ook en vooral om die te gebruiken. Een onderdeel hiervan zijn de zogenaamde lessen voor CLILL. Content and Language Integrated Learning Lessons is bedoeld om de leerlingen Engels, structureel, te laten gebruiken in andere onderdelen van het reguliere schoolprogramma. Bijvoorbeeld een liedje in het Engels in plaats van in het Nederlands aanleren. In de hogere groepen kan Engels de voertaal zijn bij bijvoorbeeld een les aardrijkskunde en bij de CLILL-projecten.

Daarnaast nemen wij deel aan samenwerkingsverbanden waarbij er uitwisseling met basisscholen uit andere Europese landen plaatsvinden. Kinderen uit groep 8 gaan dan onder begeleiding van leerkrachten een aantal dagen op bezoek bij een basisschool in een ander land. Ook komen er kinderen uit andere landen bij ons op school. De voertaal tijdens deze bezoeken is uiteraard Engels.
Voorafgaand aan deze uitwisselingen wordt al contact gelegd met de betreffende schoolkinderen middels mail, foto’s en soms ook videogesprekken. Bij allebei de scholen uit de verschillende landen wordt aan hetzelfde project gewerkt waardoor de leerlingen gespreksstof en voorkennis hebben.

Er zijn nog meer voordelen aan ‘meer Engels’ per week en een vroege start. De kinderen kunnen hun Engelse taalvaardigheid eerder buiten school toepassen, bijvoorbeeld op vakantie en op het internet. Alle kennis die ze daar opdoen, nemen ze weer mee terug naar school. Zo kunnen binnen- en buitenschools leren van Engels elkaar versterken.

Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Groove.me en Earlybird.

Pin It on Pinterest

Share This