Home Onze school Engels en internationalisering

Engels en internationalisering

Onze visie

In de huidige internationale maatschappij komen kinderen in de dagelijkse praktijk steeds meer in aanraking met de Engelse taal. Wij vinden het belangrijk om de kinderen een basis mee te geven ter bevordering van hun zelfredzaamheid in deze schoolse- en buitenschoolse situaties. De nadruk ligt hierbij vooral op de spreek- en luistervaardigheid.

Kinderen krijgen bij ons op school Engelse les vanaf groep 1. In de groepen 7 en 8 wordt er naast de reguliere Engelse lestijd ook gewerkt met projecten die volledig in het Engels gegeven worden.
Daarnaast hebben kinderen in groep 7 en 8 de mogelijkheid om op uitwisseling te gaan. Tijdens de uitwisselingen leren ze de verworven Engelse taal echt toe te passen.

Engels vanaf groep 1
Door in groep 1 al te starten met Engels is de Zijlwijkschool een VVTO-school: Vroeg Vreemde Talen Onderwijs. Vroeger met Engels beginnen betekent ook meer tijd voor Engels. Acht jaar Engels met een start in de onderbouw of alleen in groepen 7 of 8, dat is een fors verschil.

In de groepen 1 t/m 4 maken wij gebruik van de methodes “iPockets”, vanaf groep 5 de methode “Groove.me”. In groep 1 t/m 4 gebruiken we iPockets vanwege de interactieve en gestructureerde aanpak waarbij een handpop / personage centraal staat. Groove.me is een lesmethode waarbij popmuziek de basis is van alle lessen. Aan de hand van de liedteksten leren de kinderen de Engels taal spreken, schrijven en natuurlijk…zingen! De lessen beperken zich niet alleen tot de woorden uit de song, maar worden uitgebreid met woorden passend bij het thema.

CLIL
We geven in elke groep tenminste 60 minuten per week Engels. Kinderen moeten de tijd krijgen, niet alleen om de taal te leren, maar ook en vooral om die te gebruiken. Een onderdeel hiervan zijn de zogenaamde lessen voor CLIL (Content and Language Integrated Learning).  Het doel van deze lessen is om de leerlingen Engels te laten gebruiken in andere onderdelen van het reguliere schoolprogramma. Een tekenles kan bijvoorbeeld in het Engels worden gegeven in plaats van in het Nederlands. In groep 7 en 8 zijn er projecten ingepland over uiteenlopende onderwerpen zoals; gezonde voeding, zeedieren en klimaatverandering. Tijdens deze projectlessen wordt er alleen Engels gesproken en geschreven.

Internationalisering
Een aantal keer per jaar vinden er uitwisselingen met basisscholen uit andere Europese landen plaats. Kinderen uit groep 8 gaan dan onder begeleiding van leerkrachten een aantal dagen op bezoek bij een basisschool in een ander land. Ook komen er kinderen uit andere landen bij ons op school. De voertaal tijdens deze bezoeken is uiteraard Engels. Voorafgaand aan deze uitwisselingen wordt al contact gelegd met de betreffende schoolkinderen middels mail, foto’s en soms ook videogesprekken. Bij alle samenwerkende scholen uit de verschillende landen wordt aan hetzelfde project gewerkt waardoor de leerlingen gespreksstof en voorkennis hebben.

De Zijlwijkschool voldoet aan de Landelijke Standaard VVTO. Samen met EarlyBird kijken we wat er goed gaat en waar we nog aan kunnen werken. We zijn trots dat we het kwaliteitskeurmerk hebben ontvangen.

Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Groove.me, iPockets en Earlybird.