Tabletonderwijs

In de praktijk
In ons onderwijs willen wij de kinderen de ruimte geven om oefenstof zoveel mogelijk op eigen niveau te maken. Om die reden werken we met het Snappet tabletonderwijs. Met Snappet heeft elke leerling op school zijn persoonlijke tablet, deze tablet is bezit van de school en mag dus niet mee naar huis. De vakken rekenen, spelling, taal, technisch lezen en deels ook begrijpend lezen worden op de tablet gemaakt.
Een groot voordeel van deze werkwijze is dat het volledig adaptief werkt: kinderen krijgen het niveau aangeboden waar ze aan toe zijn. Hier kan gedacht worden aan moeilijkere leerstof of juist herhaling. Het creëert een individuele ontwikkeling en bevordert mede daardoor de zelfstandigheid van de leerling. De leerkracht kan de kinderen tijdens het werken ‘realtime’ volgen, waardoor kinderen die vastlopen of wegdromen direct gesignaleerd worden.
Schrijven
Schrijven is een verzamelterm voor verschillende vaardigheden. Schrijven in de zin van ‘het overbrengen van een boodschap of verhaal’ gaat prima samen met Snappet. Voor handschriftontwikkeling zijn schrijflessen op papier uiteraard beter geschikt dan een tablet. Wij gebruiken daarvoor de schrijfmethode ‘Pennenstreken’. Daarnaast gebruiken de kinderen zeer regelmatig een schrift bij Snappet om bijvoorbeeld de rekenstrategie op te schrijven of bij taalonderwijs bijvoorbeeld een woordweb te maken. Leerlingen krijgen ook wekelijks een geschreven dictee.