Toekomstgerichte vaardigheden
Digitaal vaardig
Kinderen groeien op in een sterk gedigitaliseerde samenleving. De Zijlwijkschool speelt daarop in. Wij geven daarom dagelijks aandacht aan de praktisch omgang en zorg voor de diverse digitale apparaten op school: de Chromebooks, de tablets van Snappet, de ‘vaste’ computers in de klas, het digikeuzebord (bij de kleuters) en het digitale schoolbord dat in elke klas hangt. Daarnaast wordt -vooral in de bovenbouw- aandacht besteed aan informatieverwerking, het presenteren hiervan en het gebruik van programma’s die dit ondersteunen. Een heel belangrijk aspect is ook ‘mediawijsheid’; waarden en normen in relatie tot het internet. Hierover wordt regelmatig gesproken, gefilosofeerd en gediscussieerd.
Samenwerken
Er is een aantal keer grootschalig aan bedrijven en instellingen gevraagd wat zij als belangrijkste vaardigheid zagen voor het werken in de 21e eeuw. Samen kunnen werken staat in de top 3. De Zijlwijkschool vindt samenwerken erg belangrijk, om goed te kunnen samenwerken is het belangrijk dat je elkaar met respect behandeld. Het samenwerken beperkt zich niet alleen tot klasgenoten. Er wordt ook samengewerkt met kinderen uit andere groepen, van andere scholen of met kinderen uit andere landen.
Kritisch denken
Doordat de leerlingen op onze school diverse soorten media gebruiken, doen wij ook een beroep op hun ‘gezond verstand’. Regelmatig wordt er in de klassen gesproken over de ‘do’s en don’ts’ op het internet. Bovendien is het aanbod aan informatie op internet enorm en motiveren wij de informatie kritisch te bekijken; niet alles wat je leest is waarheid! Wij motiveren kinderen altijd om meerdere bronnen te raadplegen en informatie en beelden waar zij een ‘niet pluis-gevoel’ bij hebben, te melden bij de leerkracht.
Excellentie-onderwijs, Plusgroep
Op de Zijlwijkschool hebben wij voor de kinderen die meer dan gemiddeld begaafd zijn de Plusgroep. De Plusgroep is samengesteld uit kinderen uit verschillende groepen met één overeenkomst: ze vallen in hun eigen groep op, door hun boven gemiddelde begaafdheid. De Plusgroep krijgt een middag in de week begeleiding van een leerkracht die gespecialiseerd is in excellentie-onderwijs. De kinderen krijgen opdrachten voor een week op hun niveau. Zij maken die opdrachten gedurende week in hun eigen groep. Hun eigen leerkracht zal hen gedurende de week begeleiden. Na een week komen ze weer bijeen in de Plusgroep om de resultaten met elkaar te bespreken. Ze krijgen dan ook weer nieuwe opdrachten voor de volgende week.
Kenmerkend voor deze kinderen is hun attitude: zij zijn zelfstandig maar kunnen ook goed samenwerken. Zij kunnen kritisch denken en kunnen “oorzaak en gevolg” beschrijven.